Kommunikation

Her kan du finde hjælp til gruppens synlighed og god kommunikation.

Få et overblik over de forskellige værktøjer, gruppen kan bruge til kommunikation både digitalt, på tryk og gennem pressen. Derudover kan du læse mere om KFUM-Spejdernes frivillige redaktioner, booke et take-over på Instagram og se vores mange udgivelser.

Del dit spejderliv

Vi vil altid gerne se, hvad I laver af spændende og sjove spejderaktiviteter – derfor må I meget gerne tagge os med @kfumspejderne i jeres Instagram-opslag. Så kan vi dele det videre og forhåbentlig inspirere og underholde nogen andre med jeres gode idéer. Har du spørgsmål eller brug for hjælp, kan du altid skrive til kommunikation@kfumspejderne.dk

Foto: Johny Kristensen

Værktøjer til god kommunikation

Designelementer

Lav fede designs i Canva

Vil du gerne lave en fed plakat, et lækkert Instagram opslag eller et nyt Facebook banner til jeres gruppe? Og vil du gerne have, at det matcher KFUM-Spejdernes grafiske udtryk? Så er Canva en oplagt muligt.

Canva er et brugervenligt designprogram, hvor du kan finde skabeloner til næsten alting eller lave dine egne. Det kræver blot, at du laver en profil på siden. Du kan sagtens bruge den gratis version af programmet, men med premium får du en masse gode fordele. Heldigvis kan vi som nonprofit få gratis adgang til premium versionen – du skal blot ansøge om det. Læs vores guide til Canva og hvordan du ansøger her.

Download filer med KFUM-Spejdernes designelementer til at skabe dit varemærkedesign i Canva. Dette giver dig mulighed for at matche KFUM-Spejdernes grafiske udtryk, når du arbejder i Canva.

Designguide og logopakke

KFUM-Spejdernes designguide er et værktøj til grupper, distrikter og projekt- og styregrupper til visuelt at holde den røde tråd i kommunikationen. Hvad enten du skal lave en flyer, plakat eller noget helt tredje.

Guiden er en beskrivelse af KFUM-Spejdernes designelementer: logo, typografi, farver, grafik, illustration, billeder mv., og vejledning samt inspiration til hvordan de benyttes. Her på siden kan du downloade designguiden samt de designelementer, du behøver for at komme godt i gang.

God fornøjelse.

Designguide

Her finder du KFUM-Spejdernes designguide. Læs fx om brug af vores logo, udgivelse af egne tryksager og vores skrifttyper.

Designelementer til download

Skabeloner

Her kan du hente skabeloner til præsentationer i PowerPoint samt brevpapir (docx).

Sociale medier

I din gruppe har I dygtige, engagerede ledere. I har fede aktiviteter, som spejdere er vilde med. Og I har et fantastisk sammenhold, som endnu flere skulle tage at blive en del af.

Det ved I godt! Men ved andre det også?

Facebook – det kan du kan gøre lige nu:

  • Overvej at have både en Facebook-gruppe og en Facebook-side: En åben side, som kommende spejdere og frivillige kan besøge og se, hvor fede I er, og en lukket gruppe, som gruppens ledere og medlemmer kan bruge til at kommunikere og dele billeder og beskeder. Hvis I blander tingene sammen, vil potentielle spejdere og deres forældre hurtigt føle, at de er havnet i en lukket klub.
  • Har I åbne arrangementer? Fx rekrutteringsarrangementer, fællesspisning for lokalområdet eller lignende, så sørg for, at begivenhederne er oprettet som arrangementer på Facebook. Det er nemlig der, at både forældre i nogen grad finder de arrangementer, de ønsker at deltage i. Når de tilkendegiver, at de deltager, kan deres venner også se det – og informationen spredes.

Instagram

Instagram bliver brugt af folk i alle aldre men særligt de unge, og også flere spejdergrupper har en konto på platformen. Måske det også er noget for jer? 

Inden I kaster jer ud i at bruge mange kræfter på det, er det værd at overveje, hvorfor I vil være på Instagram, og hvad I vil have ud af det. Overvej, hvem I gerne vil nå ud til, hvilke historier I gerne vil fortælle, og hvad jeres følgere skal få ud af at følge jer. Vil I gerne vise jeres seje og spændende aktiviteter frem og inspirere andre grupper? Skal det være et sted, hvor forældre kan se billeder af, hvad I har lavet til spejder? Eller vil I bruge det til at nå ud til nye medlemmer og frivillige? 

Det er også vigtigt at finde ud af, hvem der skal stå for Instagram-kontoen. Er det en gruppeleder eller en enhedsleder? Måske I kan være flere om at bruge kontoen. På den måde er der ikke én, der står med alt ansvaret, og I kan få indhold fra flere enheder! 

Hvis I beslutter jer for at være aktive på Instagram, så husk at I kan tagge @kfumspejderne i jeres opslag. Vi elsker at se, hvad I laver ude i grupperne, og vi deler det gerne videre, så andre også kan følge med.

Hvis I ikke har tid eller mod på at lave jeres egne konto, men alligevel gerne vil vise jeres spejderliv frem, når I er på tur eller andet spændende, så kan I lave en take-over af KFUM-Spejdernes Instagram profil. 

Instagram takeover

Skal spejderne på weekendtur, har I planlagt et spændende løb for ulvene, eller skal distriktet lave fælles sommerlejr? Måske vil I have KFUM-Spejdernes Instagram med.

På KFUM-Spejdernes Instagram deler spejdere billeder fra weekendture, sommerlejre eller spændende projekter. Du kan også være med til at vise, hvad I laver i jeres spejdergruppe, distrikt eller projektgruppe. Det kræver blot en telefon og Instagram app’en.

KFUM-Spejderne vil gerne have endnu flere billeder og videoer fra spejdere ude i landet. Derfor kan alle spejdere låne KFUM-Spejdernes Instagram-konto og tage de knap 4000 følgere med, når der hugges brænde til bålet, pioneres spisebord og hygges mellem aktiviteterne.

Har du og dine spejdere lyst til at overtage KFUM-Spejdernes Instagram, skal I skrive til kommunikation@kfumspejderne.dk.

I kan læse, hvilke guidelines I skal følge, hvis I laver en take-over her. 

Besøg KFUM-Spejdernes Instagramprofil

Del dit spejderliv

Hvis I ikke har tid eller lyst til at lave en take-over, men stadig gerne vil dele jeres spændende spejderliv med andre, så kan I tagge os @kfumspejderne i jeres Instagram- og facebook-opslag. Så skal vi nok dele det videre!

Tjekliste facebook

Sørg for at have mindst to sider på Facebook – èn I bruger til rekruttering, og én hvor I kan kommunikere internt og dele besked og billeder i gruppen.  

Afholder I åbne arrangementer, så forsøg evt. at booste opslaget via annoncering på Facebook. På den måde kan I nå mere effektivt ud til fx børnefamilier i jeres lokalområde for en billig pris.

Tjekliste Instagram

Vælg kun de bedste billeder. På instagram er det billederne, der taler, så vælg kun de fotos, der fortæller en historie i sig selv.

Et eller to billeder om dagen er passende – et eller to om ugen er også fint. 10 billeder i streg er lidt irriterende.

Vis at I findes på instagram – eks. via feeds på hjemmesiden og facebook.

Vær social. Instagram er sjovest, hvis du følger andre og interagerer med deres indhold. Så find de lokale foreninger og forretninger på instagram og like løs.

Brug # til at gøre det let at finde relevante billeder.

Sæt tid af til at overvåge, hvordan andre bruger jeres hashtags. Husk at anerkende de følgere, der lægger billeder op med jeres #.

Presse og events

Pressemeddelelser – hvordan gør man?

En pressemeddelelse kan være en god idé, hvis gruppen vil fortælle om det gode spejderarbejde i lokalområdet. I menuen til højre finder du en række skabeloner, som du frit kan tilpasse og sende til jeres lokale medier. Du skal bare udskifte alle de gule markeringer, så er den klar til at blive sendt ud.

Sådan sender du pressemeddelelsen

Et godt tip er at kopiere teksten fra pressemeddelelsen ind i mailen og samtidig vedhæfte den færdige pressemeddelelse som pdf – meget gerne sammen med et par gode billeder. Det øger sandsynligheden for en god placering i avisen eller på mediets hjemmeside.

Hvis du ikke selv har et godt billede eller har brug for hjælp til en pressemeddelelse, kan du kontakte KFUM-Spejdernes kommunikationsteam på kommunikation@kfumspejderne.dk

Hvem skal pressemeddelelsen sendes til?

Start med at finde ud af, hvilken avis der bliver udgivet i jeres område. Derefter kan I enten finde mailen til redaktionen på deres hjemmeside eller i kolofonen i avisen (En rubrik med info, gerne forrest i avisen).

Har du har en god idé til en ny skabelon, som kan komme flere grupper til gavn, må du meget gerne sende den til kommunikation@kfumspejderne.dk

Billedbanken

I billedbanken kan alle downloade og bruge billeder fra samlingen, så længe de benyttes i forbindelse med presseomtale af KFUM-Spejderne i Danmark eller i regi af spejderarbejde.

Billederne tilhører KFUM-Spejderne i Danmark og kan frit benyttes ved redaktionel omtale, så længe billederne krediteres med fotografens navn. Hvis der ikke er angivet en fotograf ved billedet, skal billederne krediteres KFUM-Spejderne. Billederne må ikke sælges eller på anden måde gives videre til tredjepart uden KFUM-Spejdernes tilladelse.

Hent fotos her

spejdertrykken.dk

På spejdertrykken findes forskellige PR-materialer og skabeloner, som alle grupper kan bruge til deres arbejde. Her er bl.a. skabeloner til plakater og postkort til rekruttering, flag, roll-ups og beachflag til hytten og events, klistermærker, indmeldelsesblanket, lederbrev og fotos til jeres Facebook-profil – alt sammen designet med KFUM-Spejdernes farver og fonte.

Fordelen ved skabelonerne på spejdertrykken.dk, at man ikke skal være kendt med større designprogrammer for at bruge dem. Man udfylder blot informationerne – eller lader den foreslåede tekst blive stående – og så har man hurtigt en flot plakat eller invitation.

Noget er gratis – noget er ikke

Det er muligt selv at downloade og printe rigtig mange af varerne. Det gælder fx plakater, flyers, invitationer og blanketter. Foldere om enhederne og udvalgte plakater kan også bestilles gratis.

Når der bestilles varer, vil der blive sendt en godkendelsesmail til personen i gruppen, der er valgt som godkender. Når personen har godkendt købet, bliver varen pakket og sendt til gruppen – eller trykt og sendt.

Gruppen skal have en tryk-godkender

Alle grupper skal have mindst en godkender, men max to. I udgangspunktet er det de brugere, som tidligere havde log in til Print Selv, som er blevet oprettet som godkendere. (Dette kan gruppen selv ændre i Medlemsservice.)

NB. Første gang trykgodkenderen logger på, skal det ske via Medlemsservice. Det gøres ved at logge på via den røde kasse ‘Login via Medlemsservice’ på spejdertrykken.dk

Besøg spejdertrykken.dk

Vejledning til spejdertrykken.dk

Få en hjemmeside og KFUM-Spejderne mailadresse

Få en hjemmeside til gruppen gennem Gruppe-Site

GruppeSite er KFUM-Spejdernes webtilbud til alle spejdergrupper, der ønsker en enkel og brugervenlig hjemmesideløsning. Her kan din gruppe få en skabelon til en hjemmeside, så du kun skal tænke på indholdet – så klarer vi alt det tekniske. Det er gratis for alle grupper at få en skabelon, så du kan komme i gang med det samme.

Gruppesite er lavet i WordPress, som er nemt og brugervenligt – også selv om du aldrig har arbejdet med hjemmesider før.

Projektgruppens arbejde

GruppeSite opstod som projekt i 2013. I kraft af at GruppeSite er et online medie, foregår meget af arbejdet med, fx møder, GruppeSite også online. Møder kan dog også finde sted fysisk på fx korpsweekender. Derudover er mange af opgaverne mulige at lave på egen hånd og sparre pr. e-mail eller telefon i det omfang det giver mening.

Gruppens eget webhotel med rabat

Vil man mere, kan man kigge mod at få sit eget webhotel. Her får man både eget domæne fx mingruppe.dk med plads til hjemmeside og mail fx gruppeleder@mingruppe.dk.

Der findes mange udbydere af webhoteller på nettet, men KFUM-Spejderne har en rabataftale med danske simply.com (tidligere unoeuro.dk). Rabatten sparer grupper og distrikter oprettelsesgebyret, og derfor kan man komme i gang med webhotel, domæne og mail for omkring 300 kroner om året. Vil du have oplyst rabatkoden, skal du skrive til kommunikation@kfumspejderne.dk.

Få en @kfumspejderne.dk-mailadresse

Alle medlemmer tilbydes en spejder-mailadresse på et af følgende domæner: @kfumspejderne.dk, @kfumscouts.dk eller @kfumscout.dk. Emailadressen skal som udgangspunkt være  “fornavn.efternavn@kfumspejderne.dk”. Vi kan ikke tilbyde mailadresser der er målrettet funktioner eller spejdernavne.

Hvis du vil teste om den mailadresse, du gerne vil have oprettet allerede eksisterer, så åben mail.google.com og forsøg at logge ind med den ønskede adresse. Hvis mailkontoen eksisterer i forvejen, vil du blive bedt om at taste adgangskode og du skal derfor ændre/rette din ønskede adresse.

Ønsker du en mailadresse, så skriv til info@kfumspejderne.dk

Hvordan får jeg fat i GruppeSite-folkene?

Kontakt dem via hjemmesiden www.gruppesite.dk eller i facebook.gruppen GruppeSite – bruger til bruger.

I projektgruppen er:

Jan Skovhus Hansen, Bo Hagensten Møller og Inge Meidahl.

Har man tekniske evner, som kunne bruges af GruppeSite, hører vi meget gerne fra interesserede.

Grupper tilbydes ikke en mailadresse

Det er ikke muligt at få “gruppenavn@kfumspejderne.dk”. I stedet opfordrer vi grupperne til at købe deres eget domæne, fx “gruppenavn.dk”. Derved kan man få “mail@gruppenavn.dk” eller “gruppeleder@gruppenavn.dk”.

Som mail-system kan man bruge G Suite, som gruppen kan få gratis adgang til via techsoup.dk. Man kan også læse mere her.

Frivillige redaktioner

KFUM-Spejderne har flere frivillige redaktioner med spejdere, som skriver, fotograferer og koordinerer store mængder informationer til ledere og spejdere i samarbejde med KFUM-Spejdernes ansatte kommunikationskonsulent.

Kom og vær med!

Bliv en del af de frivillige redaktioner. Du behøver ikke at have erfaring, bare du har lyst til at blive en del af et fedt fællesskab og bidrage med dine idéer. Redaktionerne har plads til alle, og det er sjovere at blive dygtigere sammen med andre. Skriv til korpsets kommunikationsteam på kommunikation@kfumspejderne.dk, hvis du vil høre mere.

Ungeredaktionen

Grazat

Ildhu

Fotoredaktionen

Distriktsnyhedsbrevet

Tips til god kommunikation

Følg os

Find os på de sociale medier

Kontakt

KFUM-Spejdernes kommunikationsteam på kommunikation@kfumspejderne.dk

Kommunikationspolitik

Læs retningslinjerne for KFUM-Spejdernes kommunikationsindsats i KFUM-Spejdernes kommunikationspolitik her 

Menu