Start med at fortælle om drivhuseffekten, måske kender spejderne allerede til fænomenet. Så kan de hjælpe til eller måske forklare jer ledere om det. Drivhuseffekten kan forklares med billedet af et drivhus, hvor varmen ikke kan slippe ud. Man kan også se en lille film på YouTube; eksempelvis ”Klimaeffekten” som varer knap to minutter ( https://www.youtube.com/watch?v=NPXVKb-k2nU ).
Leg en eller begge legene. Del spejderne i to eller flere grupper.
Leg 1 – klimaforandringerne: Det er svært at få isen til at lade være med at smelte, når det er varmt. Leg en leg, der går ud på at holde på en isterning i længst mulig tid. Det hold der kan få sin isterning til at holde længst, har vundet.
Leg 2 – rent drikkevand: Rent drikkevand er et problem ved klimaforandringerne. Når der er tørke bliver der færre vandhuller og vandhullerne bliver mere mudrede. Når der er oversvømmelse, bliver vandet også forurenet. Legen går ud på at rense vand. Bland en spand med vand og kaffegrums. Stil den ca. 10 meter fra en startstreg. Spejderne får nu udleveret en svamp, et kaffefilter og en opvaskebalje. Det gælder nu om at få det grumsede vand transporteret over til sin egen balje, og rense vandet for kaffegrums vha. kaffefiltret. Hav et målebæger klar til at kontrollere hvem der får mest rent drikkevand efter eksempelvis 5 minutter.
Efter legene kan I afholde andagten.
Andagt
Hold andagten hvor I synger sange laver processioner med elementerne og spejderlederen beder en bøn.
Forslag til sange: ”Som et drivhus i en frostnat” af Hans Anker Jørgensen. Findes også med noder på Grøn Kirkes hjemmeside www.gronkirke.dk (Under ressourcer-liturgiske byggeklodser-salmer og sange, hvor den hedder ”En Noas ark for alle). En anden fremragende sang for børn er: ”Du har villet jordens lykke” af Lars Busk Sørensen.
Giv hvert hold et af elementerne is, kakao, majskolbe, koral og sand. Holdene kan øve sig på deres tekst eller selv finde på replikker. Hver gruppe bærer sin genstand frem. Så er der to muligheder. 1) én fra gruppen læser den lille tekst, der hører til genstanden. 2) Hvert gruppemedlem siger en række ting, som de er enten glade for eller kede af, som har noget med deres element at gøre. Eksempelvis: ”Jeg takker Gud for indlandsisen, som holder havet koldt til alle de fisk og andre dyr, som bedst kan leve i koldt vand”. Eller: ”Kære Gud, jeg er ked af, at indlandsisen forsvinder så de dyr, der lever der, ikke har noget sted at bo”.
Se vedhæftede fil med tekst til elementerne samt forslag til bøn.