I et område hænger der forskellige fuglekasser Rute afmærkes, der kan f.eks. sættes et reb op, som bæver/ulve skal følge. Tovet hænger sådan, at bævere og ulve kommer forbi alle fuglekasserne. Når de kommer tilbage, får de udleveret et billede af fuglekasserne og fuglene. De skal vælge, hvilke kasser der er sat op. Derefter skal de finde de fugle, der bor i kasserne. (sammensætte billederne). Giv evt. point for deres forklaring af hvorfor netop de fugle bor der. Eller for deres argumenter undervejs.
Lav f.eks. fem forskellige fuglekasser. (Arbejdsbeskrivelserne finder du i bilag til materialet). Hvis I laver selvvalgte fuglekasser, så lav nogle, der tydeligt adskiller sig fra de andre, så spejderne har et reelt grundlag for at kunne gætte på, hvilke fugle der bor i hvilke fuglekasser. Print billeder af fuglekasser og fugle. (se bilag) Evt. lamineres.
I skoven har skovfolkene en familie, der har ansvar for fuglene. I slutning af hver vinter sætter de fugle- og yngle- kasser op. I år er der gået lidt kuk i kasserne, så de er ikke længere mærket op, som de plejer. Kan I hjælpe med hvilke fugle, der bor i hvilke fuglekasser. I skal følge tovet og kigge godt efter. Der vil være 5 fuglekasser i træerne. Når I kommer tilbage, får I udleveret billeder af fuglekasser og skovens fugle. I skal se, hvilke kasser der er sat op, og hvilke fugle der bor i hvilke fuglekasser.
Hvis man vil se aktiviteter fra resten af bæver og ulve distriktturneringen 2020 kan man downloade materialet her