Kommunikation
Her kan du finde hjælp til gruppens synlighed og god kommunikation.
Foto: Gustav Holm Hedegaard
Få et overblik over de forskellige værktøjer, gruppen kan bruge til kommunikation både digitalt, på tryk og gennem pressen. Derudover kan du læse mere om KFUM-Spejdernes frivillige redaktioner, booke et take-over på Instagram og se vores mange udgivelser.
Del dit spejderliv
Vi vil altid gerne se, hvad I laver af spændende og sjove spejderaktiviteter – derfor må I meget gerne tagge os med @kfumspejderne i jeres Instagram-opslag. Så kan vi dele det videre og forhåbentlig inspirere og underholde nogen andre med jeres gode idéer. Har du spørgsmål eller brug for hjælp, kan du altid skrive til kommunikation@kfumspejderne.dk
Værktøjer til god kommunikation
Kampagner
Om ‘Spejder for en dag’
Med kampagnen ‘Spejder for en dag’ kan I invitere de lokale børn og deres forældre ind i jeres spejdergruppe til en smagsprøve på spejderlivet og forhåbentlig blive en del af jeres gruppe.
- Målgruppen for materialet er børn fra 0.-3. klasse og deres forældre
- Temaet er ‘Eventyr i naturen’, hvor børnene bruger deres sanser og lærer om naturen
- Stedet for afholdelse er i naturen tæt ved jeres spejderhytte, i en park eller på stranden
Kampagnematerialet
I kan hente alt materialet til kampagnen på spejdertrykken.dk under ‘kampagner’. Der er udarbejdet et hæfte fyldt med al den information, I skal bruge for at gennemføre arrangementet, en plakat I kan tilpasse med jeres information, opslag til sociale medier og meget mere.
Eksempel på illustrationer i kampagnen
Designelementer
Lav fede designs i Canva
Vil du gerne lave en fed plakat, et lækkert Instagram opslag eller et nyt Facebook banner til jeres gruppe? Og vil du gerne have, at det matcher KFUM-Spejdernes grafiske udtryk? Så er Canva en oplagt muligt.
Canva er et brugervenligt designprogram, hvor du kan finde skabeloner til næsten alting eller lave dine egne. Det kræver blot, at du laver en profil på siden. Du kan sagtens bruge den gratis version af programmet, men med premium får du en masse gode fordele. Heldigvis kan vi som nonprofit få gratis adgang til premium versionen – du skal blot ansøge om det. Læs vores guide til Canva og hvordan du ansøger her.
Download filer med KFUM-Spejdernes designelementer til at skabe dit varemærkedesign i Canva. Dette giver dig mulighed for at matche KFUM-Spejdernes grafiske udtryk, når du arbejder i Canva.
Designguide og logopakke
KFUM-Spejdernes designguide er et værktøj til grupper, distrikter og projekt- og styregrupper til visuelt at holde den røde tråd i kommunikationen. Hvad enten du skal lave en flyer, plakat eller noget helt tredje.
Guiden er en beskrivelse af KFUM-Spejdernes designelementer: logo, typografi, farver, grafik, illustration, billeder mv., og vejledning samt inspiration til hvordan de benyttes. Her på siden kan du downloade designguiden samt de designelementer, du behøver for at komme godt i gang.
God fornøjelse.
Designguide
Her finder du KFUM-Spejdernes designguide. Læs fx om brug af vores logo, udgivelse af egne tryksager og vores skrifttyper.
Designelementer til download
Skabeloner
Her kan du hente skabeloner til præsentationer i PowerPoint samt brevpapir (docx).
Til download
I din gruppe har I dygtige, engagerede ledere. I har fede aktiviteter, som spejdere er vilde med. Og I har et fantastisk sammenhold, som endnu flere skulle tage at blive en del af.
Det ved I godt! Men ved andre det også?
Overvej at have både en Facebook-gruppe og en Facebook-side:
- Facebook-side: En åben side giver kommende spejdere og frivillige mulighed for at se, hvor spændende og engagerende jeres aktiviteter er. Det er jeres ansigt udadtil, hvor I kan tiltrække nye medlemmer og vise, hvad spejderlivet handler om.
- Facebook-gruppe: En lukket gruppe kan fungere som et internt forum for gruppens ledere og medlemmer. Her kan I dele billeder, beskeder og vigtige informationer i et mere privat rum.
- Ved at adskille disse to platforme undgår I at forvirre potentielle spejdere og deres forældre, så de ikke føler, at de er trådt ind i en lukket klub.
- Facebook-begivenhed:
- Hvis I afholder åbne arrangementer som rekrutteringsdage, fællesspisning for lokalområdet eller lignende, er det en god idé at oprette disse som begivenheder på jeres Facebook-side. Forældre bruger i høj grad Facebook til at finde arrangementer, de vil deltage i. Når de markerer, at de deltager, bliver det synligt for deres venner – og dermed spreder informationen sig naturligt.
Instagram er populært blandt folk i alle aldre, især de unge, og mange spejdergrupper har allerede oprettet en konto på platformen. Måske er det også noget for jer?
Overvej Instagram som en del af jeres spejderkommunikation
Før I kaster jer ud i at bruge kræfter på Instagram, er det vigtigt at tænke over, hvorfor I vil være på platformen, og hvad I ønsker at opnå. Spørg jer selv:
- Hvem vil I nå ud til?
- Hvilke historier vil I fortælle?
- Hvad skal jeres følgere få ud af at følge jer?
Måske vil I vise jeres spændende aktiviteter frem og inspirere andre spejdergrupper? Måske vil I skabe et sted, hvor forældre kan følge med i, hvad deres børn laver til spejder? Eller måske vil I bruge Instagram til at tiltrække nye medlemmer og frivillige?
Det er også vigtigt at afgøre, hvem der skal stå for Instagram-kontoen. Er det en gruppeleder, en enhedsleder, eller måske en kombination af flere personer? Ved at dele ansvaret kan I sikre, at kontoen holdes aktiv, og at indholdet kommer fra flere forskellige enheder.
Hvis I vælger at være aktive på Instagram, så husk at tagge @kfumspejderne i jeres opslag. Vi elsker at følge med i, hvad I laver ude i grupperne, og vi deler gerne jeres indhold videre, så endnu flere kan blive inspireret.
Hvis I ikke tid eller lyst til at oprette og vedligeholde jeres egen konto, men stadig gerne vil vise jeres spejderliv frem, kan I overveje at lave en take-over af KFUM-Spejdernes Instagram-profil, når I er på tur eller har andre spændende aktiviteter.
Instagram Takeover
Skal spejderne på weekendtur, har I planlagt et spændende løb for ulvene, eller er der en fælles sommerlejr i distriktet? Så er det måske tid til at få KFUM-Spejdernes Instagram med på eventyret.
På KFUM-Spejdernes Instagram deler vi billeder fra weekendture, sommerlejre og spændende projekter, og vi vil gerne have jer med til at vise, hvad der sker i jeres spejdergruppe, distrikt eller projektgruppe. Det eneste, I behøver, er en telefon og Instagram-appen.
KFUM-Spejderne ønsker at bringe endnu flere billeder og videoer fra spejdere rundt om i landet. Derfor inviterer vi alle spejdere til at overtage vores Instagram-konto og dele oplevelserne med de knap 5.000 følgere. Tag dem med, når der hugges brænde til bålet, pioneres spisebord eller hygges mellem aktiviteterne.
Har du og dine spejdere lyst til at overtage KFUM-Spejdernes Instagram, skal I skrive til kommunikation@kfumspejderne.dk.
I kan læse, hvilke guidelines I skal følge, hvis I laver en take-over her.
Besøg KFUM-Spejdernes Instagramprofil
Del dit spejderliv
Hvis I ikke har tid eller lyst til at lave en take-over, men stadig gerne vil dele jeres spændende spejderliv med andre, kan I blot tagge os @kfumspejderne i jeres Instagram- og Facebook-opslag. Så sørger vi for at dele det videre!
Guide til gruppens synlighed
Ønsker I at øge gruppes synlighed på sociale medier? Søger I efter effektive strategier for at tiltrække flere medlemmer og frivillige? Så er der godt nyt!
Ida Buchhave og Mie Skjærbæk fra KFUM-Spejdernes kommunikationsteam har i forbindelse med Linien Ud Nord udarbejdet en praktisk guide, der hjælper jer med at navigere i sociale medier, strukturere jeres spejdergruppes kanaler, optimere brugen af Facebook og Instagram, udnytte hjælpemidler til at skabe indhold og komme godt i gang.
Denne guide tilbyder praktiske tips og tricks til at nå ud til et bredere publikum og skabe meningsfuld interaktion online. I vil opdage værdifulde værktøjer til at styrke jeres gruppes online tilstedeværelse – fra valget af de rigtige platforme til udviklingen af en sammenhængende visuel identitet.
Men hvorfor er det vigtigt at fokusere på synlighed på sociale medier? En stærk online tilstedeværelse øger ikke kun jeres gruppes eksponering, det kan også tiltrække nye medlemmer og frivillige samt skabe engagement omkring jeres aktiviteter og mål.
Så lad os sammen sprede synligheden om jeres gruppe og nå nye højder på sociale medier! Hent vores vejledning i dag, og begynd rejsen mod større indflydelse og stærkere fællesskaber.
Tjekliste Facebook
Sørg for at have mindst to sider på Facebook – èn I bruger til rekruttering, og én hvor I kan kommunikere internt samt dele beskeder og billeder i gruppen.
Afholder I åbne arrangementer, så forsøg evt. at booste opslaget via annoncering på Facebook. På den måde kan I på billig vis nå mere effektivt ud til fx børnefamilier i jeres lokalområde.
Tjekliste Instagram
Vælg kun de bedste billeder. På instagram er det billederne, der taler, så vælg kun de fotos, der fortæller en historie i sig selv og suppler gerne med en informerende eller sjov tekst.
Et eller to billeder om dagen er passende – et eller to om ugen er også fint. 10 opslag i streg er lige i overkanten – leg med det og find ud af, hvad der passer til jer!
Vis at I findes på instagram – eks. via feeds på hjemmesiden og Facebook.
Brug # til at gøre det let at finde relevante billeder.
Sæt tid af til at overvåge, hvordan andre bruger jeres hashtags og omtaler. Husk at anerkende de følgere, der lægger billeder op med jeres # og @. Del det eventuelt i jeres story.
Vejledning til brug af fotos
Presse og events
Pressemeddelelser – hvordan gør man?
En pressemeddelelse kan være en god idé, hvis gruppen vil fortælle om det gode spejderarbejde i lokalområdet. I menuen til højre finder du en række skabeloner, som du frit kan tilpasse og sende til jeres lokale medier. Du skal bare udskifte alle de gule markeringer, så er den klar til at blive sendt ud.
Sådan sender du pressemeddelelsen
Et godt tip er at kopiere teksten fra pressemeddelelsen ind i mailen og samtidig vedhæfte den færdige pressemeddelelse som pdf – meget gerne sammen med et par gode billeder. Det øger sandsynligheden for en god placering i avisen eller på mediets hjemmeside.
Hvis du ikke selv har et godt billede eller har brug for hjælp til en pressemeddelelse, kan du kontakte KFUM-Spejdernes kommunikationsteam på kommunikation@kfumspejderne.dk
Hvem skal pressemeddelelsen sendes til?
Start med at finde ud af, hvilken avis der bliver udgivet i jeres område. Derefter kan I enten finde mailen til redaktionen på deres hjemmeside eller i kolofonen i avisen (En rubrik med info, gerne forrest i avisen).
Har du har en god idé til en ny skabelon, som kan komme flere grupper til gavn, må du meget gerne sende den til kommunikation@kfumspejderne.dk
Billedbanken
I billedbanken kan alle downloade og bruge billeder fra samlingen, så længe de benyttes i forbindelse med presseomtale af KFUM-Spejderne i Danmark eller i regi af spejderarbejde.
Billederne tilhører KFUM-Spejderne i Danmark og kan frit benyttes ved redaktionel omtale, så længe billederne krediteres med fotografens navn. Hvis der ikke er angivet en fotograf ved billedet, skal billederne krediteres KFUM-Spejderne. Billederne må ikke sælges eller på anden måde gives videre til tredjepart uden KFUM-Spejdernes tilladelse.
Hent fotos her
spejdertrykken.dk
På spejdertrykken findes forskellige PR-materialer og skabeloner, som alle grupper kan bruge til deres arbejde. Her er bl.a. skabeloner til plakater og postkort til rekruttering, flag, roll-ups og beachflag til hytten og events, klistermærker, indmeldelsesblanket, lederbrev og fotos til jeres Facebook-profil – alt sammen designet med KFUM-Spejdernes farver og fonte.
Fordelen ved skabelonerne på spejdertrykken.dk, at man ikke skal være kendt med større designprogrammer for at bruge dem. Man udfylder blot informationerne – eller lader den foreslåede tekst blive stående – og så har man hurtigt en flot plakat eller invitation.
Noget er gratis – noget er ikke
Det er muligt selv at downloade og printe rigtig mange af varerne. Det gælder fx plakater, flyers, invitationer og blanketter. Foldere om enhederne og udvalgte plakater kan også bestilles gratis.
Når der bestilles varer, vil der blive sendt en godkendelsesmail til personen i gruppen, der er valgt som godkender. Når personen har godkendt købet, bliver varen pakket og sendt til gruppen – eller trykt og sendt.
Gruppen skal have en tryk-godkender
Alle grupper skal have mindst en godkender, men max to. I udgangspunktet er det de brugere, som tidligere havde log in til Print Selv, som er blevet oprettet som godkendere. (Dette kan gruppen selv ændre i Medlemsservice.)
NB. Første gang trykgodkenderen logger på, skal det ske via Medlemsservice. Det gøres ved at logge på via den røde kasse ‘Login via Medlemsservice’ på spejdertrykken.dk
Besøg spejdertrykken.dk
Vejledning til spejdertrykken.dk
Få en hjemmeside og KFUM-Spejderne mailadresse
Få en hjemmeside til gruppen gennem Gruppe-Site
GruppeSite er KFUM-Spejdernes webtilbud til alle spejdergrupper, der ønsker en enkel og brugervenlig hjemmesideløsning. Her kan din gruppe få en skabelon til en hjemmeside, så du kun skal tænke på indholdet – så klarer vi alt det tekniske. Det er gratis for alle grupper at få en skabelon, så du kan komme i gang med det samme.
Gruppesite er lavet i WordPress, som er nemt og brugervenligt – også selv om du aldrig har arbejdet med hjemmesider før.
Projektgruppens arbejde
GruppeSite opstod som projekt i 2013. I kraft af at GruppeSite er et online medie, foregår meget af arbejdet med, fx møder, GruppeSite også online. Møder kan dog også finde sted fysisk på fx korpsweekender. Derudover er mange af opgaverne mulige at lave på egen hånd og sparre pr. e-mail eller telefon i det omfang det giver mening.
Gruppens eget webhotel med rabat
Vil man mere, kan man kigge mod at få sit eget webhotel. Her får man både eget domæne fx mingruppe.dk med plads til hjemmeside og mail fx gruppeleder@mingruppe.dk.
Der findes mange udbydere af webhoteller på nettet, men KFUM-Spejderne har en rabataftale med danske simply.com (tidligere unoeuro.dk). Rabatten sparer grupper og distrikter oprettelsesgebyret, og derfor kan man komme i gang med webhotel, domæne og mail for omkring 300 kroner om året. Vil du have oplyst rabatkoden, skal du skrive til kommunikation@kfumspejderne.dk.
Få en @kfumspejderne.dk-mailadresse
Alle medlemmer tilbydes en spejder-mailadresse på et af følgende domæner: @kfumspejderne.dk, @kfumscouts.dk eller @kfumscout.dk. Emailadressen skal som udgangspunkt være “fornavn.efternavn@kfumspejderne.dk”. Vi kan ikke tilbyde mailadresser der er målrettet funktioner eller spejdernavne.
Hvis du vil teste om den mailadresse, du gerne vil have oprettet allerede eksisterer, så åben mail.google.com og forsøg at logge ind med den ønskede adresse. Hvis mailkontoen eksisterer i forvejen, vil du blive bedt om at taste adgangskode og du skal derfor ændre/rette din ønskede adresse.
Ønsker du en mailadresse, så skriv til info@kfumspejderne.dk
Hvordan får jeg fat i GruppeSite-folkene?
Kontakt dem via hjemmesiden www.gruppesite.dk eller i facebook.gruppen GruppeSite – bruger til bruger.
I projektgruppen er:
Jan Skovhus Hansen, Bo Hagensten Møller og Inge Meidahl.
Har man tekniske evner, som kunne bruges af GruppeSite, hører vi meget gerne fra interesserede.
Grupper tilbydes ikke en mailadresse
Det er ikke muligt at få “gruppenavn@kfumspejderne.dk”. I stedet opfordrer vi grupperne til at købe deres eget domæne, fx “gruppenavn.dk”. Derved kan man få “mail@gruppenavn.dk” eller “gruppeleder@gruppenavn.dk”.
Som mail-system kan man bruge G Suite, som gruppen kan få gratis adgang til via techsoup.dk. Man kan også læse mere her.
Frivillige redaktioner
KFUM-Spejderne har flere frivillige redaktioner med spejdere, som skriver, fotograferer og koordinerer store mængder informationer til ledere og spejdere i samarbejde med KFUM-Spejdernes ansatte kommunikationskonsulent.
Kom og vær med!
Bliv en del af de frivillige redaktioner. Du behøver ikke at have erfaring, bare du har lyst til at blive en del af et fedt fællesskab og bidrage med dine idéer. Redaktionerne har plads til alle, og det er sjovere at blive dygtigere sammen med andre. Skriv til korpsets kommunikationsteam på kommunikation@kfumspejderne.dk, hvis du vil høre mere.
Ungeredaktionen
Grazat
Ildhu
Fotoredaktionen
Distriktsnyhedsbrevet
Tips til god kommunikation
Kontakt
KFUM-Spejdernes kommunikationsteam på kommunikation@kfumspejderne.dk
Kommunikationspolitik
Læs retningslinjerne for KFUM-Spejdernes kommunikationsindsats i KFUM-Spejdernes kommunikationspolitik her
Sociale medier