Aktivitet

Træningsplan til DM i Spejder

Foto: Johny Kristensen

Træningsplan til DM i Spejder

Få finpudset jeres evner og bliv skarp på patruljens færdigheder og kompetencer, så I er klar til at vise, at jeres patrulje er landets bedste.

Formål

Mange grupper vil rigtigt gerne være en del af og opleve DM i Spejder, men mange af grupperne sidder med en række spejdere, som ikke tror, at de har, hvad der skal til for at kunne være med på det niveau, som DM i Spejder efter sigende kræver. Derfor er der lavet en form for træningsplan, der skal være med til at give spejderne en idé om, hvad der er smart at træne op og hvad de kan forvente på selve eventet.

Beskrivelse

Træningsplanen består af små 20 minutters opgaver, som kan udføres hen over en række spejdermøder eller lignende. Som leder behøver man derfor ikke at lave hele sit program om for det næste halve år for spejderne, men i stedet bruge det som en lille ekstra ting under mødet. Opgaverne er planlagt til, at man starter med at lave første opgave og tager dem kronologisk derefter. Konceptet er, at spejderne får 20 minutter til at løse hver opgave og hvis de ikke gennemfører, kan de få chancen mødet efter. Det giver også mulighed for at skabe lidt konkurrence indbyrdes, hvis man har flere patruljer i gruppen, som skal af sted. Så kan de måle sig lidt med hinanden undervejs op til DM.

Hvert niveau består af en opgave inden for knob, kimsleg (huske evner), pionering og bål, samt en surprise kategori. Sidstnævnte er hhv. kort og kompas, naturkendskab og koder.

Det hele kan ses i “Vejledning til ledere”.

Materialer

Knob, niveau 1-3

  1. Knobtov
  2. Knobtov
  3. Knobtov

Kimsleg, niveau 1-3

  1. 40 forskellige ting + borde
  2. 70 forskellige ting + tre borde
  3. 100 forskellige ting + fem borde

Pionering, niveau 1-3

  1. Rafter + reb
  2. Rafter
  3. Rafter + reb

Bål, niveau 1-3

  1. Brænde + snor + avispapir + tændstikker
  2. Brænde + snor + tre tændstikker + evt. flint og stål
  3. Brænde + snor + flint og stål

Suprise kategori, niveau 1-3

  1. Kort udprintet + kompas
  2. Opgaveark til Naturkendskab + løsning til ledere
  3. Kodeark udprintet
Lavet af
DM i Spejder
Tid
20 – 240 min
Deltagere
4
50
Udviklingsområder
Selvstændigt
Intellektuelt

Flere aktiviteter

Menu