Aktivitet

Mindtrap – Tagrender

Foto: Steen Larsen

Mindtrap med tagrender

Formål:

At udvikle et holds samarbejde og omstillingsvillighed.

Opgaven:

Holdet får en kasse med små tagrender og en dåse glaskugler.

8, 10, 12 og 14 meter fra holdet står dåser, nummereret med henholdsvis 5, 10, 50 og 100 point.

Holdet får ca. 5 min. til at lægge en taktik for, hvordan de kan få scoret flest point, imens de overholder de givne regler.

Når de 5 min. er gået, går de i gang, og de har nu 8 min. til at løse opgaven, men kan på ethvert tidspunkt tage en timeout på 2 min., hvor de kan bytte tagrender og revurdere deres taktik.

Regler til instruktør.

Regler til deltager.

Reglerne er også vedhæftet som dokument i højre kolonne.

Opsummering/regler:

  • Der er 5 min. til at planlægge opgaven.
  • Først derefter kan tagrender vælges.
  • Der skal vælges en holdleder, som kan bestemme timeout.
  • Der er 8 min. til at løse opgaven.
  • Når opgaven starter, må man ikke tale sammen.
  • Der kan når som helst tages en 2 min. timeout.
  • Hver mand må kun have én tagrende.
  • Glaskuglen skal trille fremad i tagrenden.
  • Hvis den triller bagud eller står stille, er glaskuglen tabt.
  • Hvis glaskuglen ryger på jorden, er den tabt.
  • Man skal stå stille, når kuglen triller i ens tagrende.
  • Der må kun byttes tagrender, når der er timeout.
  • Der gives kun point for glaskugler, som bliver i dåsen.
  • Instruktørens anvisninger skal følges.

Opfølgning og indlæring:

Har deltagerne været tro mod deres planlægning?
Skiftede de retning, hvis ja hvorfor?
Blev patruljen hæmmet af instruktørens indblanding?
Vigtigheden af at ”tænke” opgaven færdig inden udførelsen.

Lavet af
Lars Søgaard
Deltagere
3
9
Udviklingsområder
Selvstændigt
Intellektuelt
Socialt
Mærker

Flere aktiviteter

Menu