
Igennem 11 år har man som leder hos KFUM-Spejderne i Danmark modtaget et magasin i sin postkasse. På samme måde har man som bæver og ulv hos KFUM-Spejderne i 22 år kunnet gå hjem fra spejdermødet med et magasin under armen, men det kommende årsskifte, 2026, markerer et farvel til magasinerne hos KFUM-Spejderne.
Den svære beslutning er truffet ud fra et økonomisk og strategisk hensyn.
Det økonomiske hensyn er, at hovedbestyrelsen har stået med en bunden opgave, da der skal findes en million kroner i budgettet hvert af de kommende år.
På hovedbestyrelsesmødet i weekenden blev forskellige muligheder drøftet, og det blev besluttet at nedlægge magasinerne hos KFUM-Spejderne. Beslutningen blev truffet på baggrund af grundige strategiske drøftelser om magasinerne og om korpsets prioriteringer i strategien 2024-2030.
Med en nedlæggelse af magasinerne hos KFUM-Spejderne i Danmark ønsker hovedbestyrelsen at skabe rum til at drøfte og præcisere, hvilke målgrupper korpset ønsker at kommunikere til, og hvad vi ønsker, at kommunikationen skal bidrage med, og hvordan vi bedst muligt lykkes med opgaven.
Hvad så nu?
Hovedbestyrelsen har et ønske om, at KFUM-Spejderne øger den eksterne kommunikation med fokus på rekruttering af nye spejdere og ledere. Ligeledes er det en ambition at prioritere kommunikationen til målgruppen 13-18 årige for at tiltrække og fastholde den gruppe spejdere i fællesskabet.
Samtidig er det hovedbestyrelsens håb, at et endnu stærkere samarbejde med distrikterne kan bidrage til en styrket intern kommunikation i korpset, og vi sammen kan være ambassadører for den fælles retning over for spejdere, ledere og forældre.
Hovedbestyrelsen har en opmærksomhed på, hvordan vi fremadrettet kan kommunikere til vores største medlemsgruppe, nemlig de 6-9 årige. Vi skal med kvalitet i de ugentlige spejdermøder bidrage til, at denne målgruppe går en fremtid i møde med mindre skærm og flere analoge oplevelser, og den udvikling skal vi som børne- og ungdomsorganisation selvfølgelig følge tæt. Vi ser med nysgerrighed på potentialet i at samle vores analoge tilbud til børn i målgruppen på tværs af korps for at opnå en højere frekvens og fortsat høj kvalitet.
Ligeledes ønsker hovedbestyrelsen at undersøge, hvordan vi kan indgå samarbejder med andre organisationer og udgivere, der kan tilbyde vores ledere relevant, fagligt og inspirerende indhold.
Hovedbestyrelsen vil gerne takke alle frivillige, ansatte og andre, der gennem årene har bidraget til, at vi med vores magasiner hos KFUM-Spejderne har kunnet dele gode oplevelser og erfaringer med hinanden internt i korpset.