Forfatter: Michelle Andersen

Her får spejderne en chance for at bruge nogen af deres elektroniske ting fra hverdagen på spejdermødet.

Post 1: Langdistancetegning
Holdet deles i to, og den ene del skal tegne den tegning, de andre ser… hvert hold har en walkie, og det er nu opgaven for dem, der har tegningen, at forklare dem, der har papir og tuscher, hvordan tegningen ser ud. Der kan evt. byttes bagefter (selvfølgelig med en anden tegning).
Materialer: Papir, tusser og walkier.

 Post 2: Teknikspørgsmål
-Hvor mange knapper med tal er der på en normal tv-fjernbetjening?
-Hvor mange piltaster er på et tastatur (til en computer)?
-Hvilken tast på en computer kan betyde flygt?
-Kan man ringe 1-1-2 fra en mobiltelefon, der ikke har noget SIM-kort i?
-Skriv hvad de forskellige tegn betyder (Find relevante piktogrammer):

Løsninger:

-10;
-4;
-Esc;
-ja;
-(piktogrammer)  pause,   stop,   skub-ud,   start,   slut

Materialer: spørgsmål/svar ark.

Post 3: Fjernstyret bil via webcam
Der laves en bane på gulvet i et lokale (fx med malertape på gulvet). Der sættes et webcam op, som kan "se" hele banen. Webkameraet sættes til en computer, som placeres uden for lokalet.

Børnene skal nu på skift køre en fjernstyret bil gennem banen ved hjælp af webcam-billedet på computeren og bilens fjernstyring. De må ikke være i lokalet med bilbanen eller kunne se den (andre steder end på computeren)

Materialer: bil, kontrol til bilen, webcam, computer, ting til at lave en bane.

Post 4: Powerpoint-kode
Løs koden på computeren. Koden vises som et powerpoint, hvor bogstaver og ord er skrevet som morse. programmet sættes til at gentage koden igen og igen. Holdet skal således sætte ord og bogstaver sammen til en kode og finde ud af, hvornår koden starter og slutter, idet koden jo gentager sig selv igen og igen.  

Løsning: Denne morsekode er en del af teknikløbet

Materialer: computer.

Post 5: GPS
Holdet skal ved hjælp af en gps finde en lille boks,hvor der er en talkode, som de skal huske. Koordinatet skal være indtastet i gps’en, så ungerne bare skal gå efter pilen.

Materialer: gps, talkode (som de skal huske).

 Post 6: Selvlysende skrift
I skal nu finde det ord, der er skrevet med selvlysende tusch, inde i det mørke rum.

Materialer: selvlysende tusch/maling (evt. papir & tape)

Post 7 SMS-kode
Holdet får udleveret en SMS-kode og evt en mobiltelefon. Koden laves ved at slå den automatiske ordbog til i telefonen og skrive, hvilke tal-knapper der bruges til at skrive de enkelte ord. Fx skrives ulv som 858. Når koden skal løses, skal der bare trykkes på de knapper, der står i koden (og nogle gange skal man finde et alternativt ord, der passer bedre ind i sammenhængen),

Materialer: Mobiltelefon, sms-kode.

Post 8: Kamera
Holdet får udleveret et kamera og skal tage billeder af følgende ting: en stander, et Dannebrog, en rød bil, holdet, et egetræ og en skovsnegl.

Materialer: Kamera.

{kf:sysCategory(header: '{v:l(key: \'categoryTag\')}', field: 'tx_kfumsitepackage_activity_tag', recordUid: record.uid, table: 'pages', linkPageUid: settings.activity.searchUid, linkCatParamName: 'tx_solr[filter][tag]', catPrefixTitle: '', cssClass: 'activityCategory', linkCatType: '')}
{kf:sysCategory(header: '{v:l(key: \'categoryDuration\')}', field: 'tx_kfumsitepackage_activity_duration', recordUid: record.uid, table: 'pages', linkPageUid: settings.activity.searchUid, linkCatParamName: 'tx_solr[filter][]', cssClass: 'activityCategory', linkCatType: 'duration')}

Materialer

Se postbeskrivelser

Deltagere

Min. 3

Max. 36