Den gode historie: Brug Spejder for en dag-materialet hele året

Denne gang handler den gode historie om, hvordan Vordingborg Gruppe gjorde brug af kampagnematerialet til at invitere flere børn ind i spejdergruppen.

Foto: Vordingborg Gruppe
Foto: Vordingborg Gruppe

For Vordingborg Gruppe blev kampagnematerialet ikke kun brugt til “Spejder for en dag”-eventet. De fandt hurtigt ud af, at det også kunne bruges som skabelon til andre arrangementer, såsom deres interne juleweekend.

God guideline

Da ledergruppen først begyndte at dykke ned i materialet, blev de positivt overraskede over, hvor let det var at bruge.

Det, der er lækkert ved det, er, at det er plug’n’play løsninger,” fortæller Camilla Bruun Sørensen.

Materialet fungerede som en færdig guide, hvor lederne blot skulle sørge for at handle ind og fordele opgaverne. Det gjorde hele planlægningen langt mere overskuelig.

Hvis man sidder med en masse forældreledere, som vi gør, kan vi godt nogle gange mangle en rygsæk, vi kan trække ting op af. Man kan godt brænde lidt ud på hele tiden at opfinde den dybe tallerken,” tilføjer Camilla Bruun Sørensen.

Gruppeleder, Camilla Bruun Sørensen, fra Vordingborg Gruppe blev første gang opmærksom på materialet, da hun blev ringet op i forbindelse med et spørgeskema. Her hørte hun om de værktøjer, KFUM-Spejderne havde udviklet til rekruttering. Senere blev hun og resten af ledergruppen ligeledes informeret om kampagnen via mail og på Facebook, hvilket satte gang i deres planlægning.

Dagen blev en succes – trods få nye spejdere

Selvom det primært var gruppens egne spejdere, der dukkede op til eventet søndag den 29. september, var dagen stadig en succes. To spejdere havde hver taget en ven med, og alle deltagere havde en fantastisk dag. Gruppen havde ellers gjort en stor indsats for at sprede budskabet, blandt andet via Facebook-opslag.

Stigning blandt Ulve

Grafik: Juliane Holmstrøm
Grafik: Juliane Holmstrøm

Vordingborg Gruppe har især oplevet en markant vækst i Ulve-gruppen den seneste tid. Denne er nemlig vokset med mere end 50 procent. Det skyldes blandt andet, at spejderne har klippet invitationer ud af det seneste Ildhu og efterfølgende taget initiativ til at dele dem ud til deres venner og klassekammerater.

Grafik: Juliane Holmstrøm

Med de positive erfaringer i bagagen planlægger Vordingborg Gruppe nu at bruge kampagnematerialet igen.

Vi vil rigtig gerne prøve at give det et skud mere,” afslutter Camilla Bruun Sørensen.

Hvis du er blevet inspireret til selv at bruge materialet, kan du læse mere om det på hjemmesiden. Eller tilgå det direkte i Spejdertrykken.

🌱 Læs mere om Spejder for en dag lige her

, ,

Læs også

Menu