Hos KFUM-Spejderne er der altid plads til flere, og det blev endnu engang understreget med lanceringen af sæsonstartskampagnen “Tag en ven med” tilbage i august. Kampagnen havde ét klart formål: At få endnu flere børn og unge med ind i spejderfællesskabet. Gennem en målrettet indsats med opslag på vores sociale medier og designet af plakater og postkort, som hver spejdergruppe selv kunne tilpasse, blev der skabt opmærksomhed om kampagnen. Men som det altid er tilfældet, er de bedste ambassadører for spejderlivet spejderne selv.
Spejdere som ambassadører
Som en del af “Tag en ven med” blev der introduceret et særligt stofmærke, som spejdere kunne opnå ved at invitere en ven med til spejder. Dette mærke fungerede som en ekstra motivation for spejderne til at dele deres passion for spejderlivet med venner og familie. I første omgang blev der fremstillet 1.000 mærker, som blev gjort tilgængelige via spejdertrykken.dk. Mærkerne blev revet væk på blot tre måneder, hvilket betyder, at rigtig mange spejdere landet over har inviteret venner med til at deltage i deres spejdermøder.
Søborg-gruppen oplever succes
Én af de spejdergrupper, der med stor succes har taget kampagnen til sig, er Søborg-gruppen. Her har fem af gruppens Bævere og Ulve allerede modtaget “Tag en ven med”-mærket for at tage venner med til spejder. Tre af de inviterede venner har efterfølgende valgt at blive en del af gruppen og deltager nu fast i møderne. Benedicte Lolle Boesen, enhedsleder for Ulvene og Bæverne i Søborg-gruppen, fortæller:
“Vi ville gerne have flere ulve og samtidig vise flere børn, at spejder er mega fedt.
Derfor sagde vi til spejderne, at de kunne tage et mærke, hvis de tog en ven med.
Det har ført til, at nogle har taget venner med, og flere af dem er startet i gruppen.”
Milo og Carl Emil deler spejderglæden
To af Ulvene i Søborg-gruppen har netop opnået det nye mærke. Milo inviterede sin lillebror, Theo, med til spejder i starten af sæsonen. Theo blev hurtigt grebet af spejderlivet og er nu et fast medlem.
“Jeg fortalte om mærket til mine forældre. Han sagde, at han gerne ville med til spejder,
og så tog jeg ham med,” siger Milo.
Carl Emil tog ligeledes en klassekammerat med:
“Jeg ville bare gerne have et mærke mere. Jeg prøver at fylde min uniform ud,”
fortæller Carl Emil.
Kampagnematerialet er klar til jer
Er “Tag en ven med” noget for jeres spejdergruppe? Så kan alt materialet hentes gratis på spejdertrykken.dk under ‘Kampagner’. Uanset om det er gennem mærker, sociale medier eller personlige invitationer, er det tydeligt, at spejderfællesskabet kun bliver stærkere, når vi inviterer én mere med. Hos KFUM-Spejderne er der altid plads til flere – og hvem ved, måske er det næste medlem allerede på vej?