Mange har garanteret oplevet, at man sidder til et ledermøde og bliver enige om en masse initiativer, der skal gøre jeres spejdergruppe mere attraktiv. Måske vil I gerne blive mere synlige i lokalområdet, måske vil I gerne tiltrække flere unge ledere, eller måske vil I gerne lave mere spændende indhold til jeres sociale medier. Men hvor skal man starte?
Vi har netop nu, lanceret et nyt værktøj, der kan hjælpe dig som ugentlig leder, gruppeleder eller bestyrelsesmedlem, til at få et overblik over de indsatser der er relevante for præcis din gruppe. Med værktøjet “Test gruppen”, kan du gennem en række spørgsmål inden for fire forskellige emner blive klogere på, hvilke tiltag I kan give jer i kast med.
Værktøj til dialog
Spørgsmålene kan både besvares enkeltvis som forberedelse til et ledermøde, eller I kan sætte jer sammen, eksempelvis til et ledermøde, og udfylde spørgsmålene sammen, og derigennem bruge værktøjet til at starte en dialog blandt lederne om, hvordan I gerne vil styrke gruppen, og på hvilke parametre.
Når I har været igennem spørgsmålene, vil I få et svar, med en række forskellige initiativer I kan overveje at starte på. De foreslåede initiativer laves på baggrund af den måde I har svaret på. Det er vigtigt at huske på, at det kun er forslag og ikke nødvendigvis den rigtige løsning for præcis jeres gruppe – derfor opfordrer vi til, at man kigger på forslagene i lederflokken og overvejer hvordan initiativerne kan bruges i netop jeres gruppe.
Det vigtigste er, at initiativerne giver mening for jeres spejdere, ledere og gruppen som helhed og kan bidrage til at gruppen bliver endnu mere attraktiv for alle.
I kan læse mere om rekruttering af frivillige, samt finde værktøjer I kan benytte her.
Eller hoppe direkte til testen, her under: