Kommunikation

Her kan du finde hjælp til gruppens synlighed og god kommunikation.

Få et overblik over de forskellige værktøjer, gruppen kan bruge til kommunikation både digitalt, på tryk og gennem pressen. Derudover kan du læse mere om KFUM-Spejdernes frivillige redaktioner, booke et take-over på Instagram og se vores mange udgivelser.

Del dit spejderliv

Vi vil altid gerne se, hvad I laver af spændende og sjove spejderaktiviteter – derfor må I meget gerne tagge os med @kfumspejderne i jeres Instagram-opslag. Så kan vi dele det videre og forhåbentlig inspirere og underholde nogen andre med jeres gode idéer. Har du spørgsmål eller brug for hjælp, kan du altid skrive til kommunikation@kfumspejderne.dk.

Foto: Johny Kristensen

Værktøjer til god kommunikation

Digitale medier

I din gruppe har I dygtige, engagerede ledere. I har fede aktiviteter, som spejdere er vilde med. Og I har et fantastisk sammenhold, som endnu flere skulle tage at blive en del af.

Det ved I godt! Men ved andre det også?

Facebook – det kan du kan gøre lige nu:

  • Overvej at have både en Facebook-gruppe og en Facebook-side: En åben side, som kommende spejdere og frivillige kan besøge og se, hvor fede I er, og en lukket gruppe, som gruppens ledere og medlemmer kan bruge til at kommunikere og dele billeder og beskeder. Hvis I blander tingene sammen, vil potentielle spejdere og deres forældre hurtigt føle, at de er havnet i en lukket klub.
  • Har I åbne arrangementer? Fx rekrutteringsarrangementer, fællesspisning for lokalområdet eller lignende, så sørg for, at begivenhederne er oprettet som arrangementer på Facebook. Det er nemlig der, at både forældre i nogen grad finder de arrangementer, de ønsker at deltage i. Når de tilkendegiver, at de deltager, kan deres venner også se det – og informationen spredes.

Instagram

Instagram bliver brugt af folk i alle aldre men særligt de unge, og også flere spejdergrupper har en konto på platformen. Måske det også er noget for jer? 

Inden I kaster jer ud i at bruge mange kræfter på det, er det værd at overveje, hvorfor I vil være på Instagram, og hvad I vil have ud af det. Overvej, hvem I gerne vil nå ud til, hvilke historier I gerne vil fortælle, og hvad jeres følgere skal få ud af at følge jer. Vil I gerne vise jeres seje og spændende aktiviteter frem og inspirere andre grupper? Skal det være et sted, hvor forældre kan se billeder af, hvad I har lavet til spejder? Eller vil I bruge det til at nå ud til nye medlemmer og frivillige? 

Det er også vigtigt at finde ud af, hvem der skal stå for Instagram-kontoen. Er det en gruppeleder eller en enhedsleder? Måske I kan være flere om at bruge kontoen. På den måde er der ikke én, der står med alt ansvaret, og I kan få indhold fra flere enheder! 

Hvis I beslutter jer for at være aktive på Instagram, så husk at I kan tagge @kfumspejderne i jeres opslag. Vi elsker at se, hvad I laver ude i grupperne, og vi deler det gerne videre, så andre også kan følge med.

Hvis I ikke har tid eller mod på at lave jeres egne konto, men alligevel gerne vil vise jeres spejderliv frem, når I er på tur eller andet spændende, så kan I lave en take-over af KFUM-Spejdernes Instagram profil. 

Instagram take-over

Skal spejderne på weekendtur, har I planlagt et spændende løb for ulvene, eller skal distriktet lave fælles sommerlejr? Måske vil I have KFUM-Spejdernes Instagram med.

På KFUM-Spejdernes Instagram deler spejdere billeder fra weekendture, sommerlejre eller spændende projekter. Du kan også være med til at vise, hvad I laver i jeres spejdergruppe, distrikt eller projektgruppe. Det kræver blot en telefon og Instagram app’en.

KFUM-Spejderne vil gerne have endnu flere billeder og videoer fra spejdere ude i landet. Derfor kan alle spejdere låne KFUM-Spejdernes Instagram-konto og tage de knap 4000 følgere med, når der hugges brænde til bålet, pioneres spisebord og hygges mellem aktiviteterne.

Har du og dine spejdere lyst til at overtage KFUM-Spejdernes Instagram, skal I skrive til kommunikation@kfumspejderne.dk.

I kan læse, hvilke guidelines I skal følge, hvis I laver en take-over her. 

Del dit spejderliv

Hvis I ikke har tid eller lyst til at lave en take-over, men stadig gerne vil dele jeres spændende spejderliv med andre, så kan I tagge os @kfumspejderne i jeres Instagram- og facebook-opslag. Så skal vi nok dele det videre!

Tjekliste facebook

Sørg for at have mindst to sider på Facebook – èn I bruger til rekruttering, og én hvor I kan kommunikere internt og dele besked og billeder i gruppen.  

Afholder I åbne arrangementer, så forsøg evt. at booste opslaget via annoncering på Facebook. På den måde kan I nå mere effektivt ud til fx børnefamilier i jeres lokalområde for en billig pris.

Tjekliste Instagram

Vælg kun de bedste billeder. På instagram er det billederne, der taler, så vælg kun de fotos, der fortæller en historie i sig selv.

Et eller to billeder om dagen er passende – et eller to om ugen er også fint. 10 billeder i streg er lidt irriterende.

Vis at I findes på instagram – eks. via feeds på hjemmesiden og facebook.

Vær social. Instagram er sjovest, hvis du følger andre og interagerer med deres indhold. Så find de lokale foreninger og forretninger på instagram og like løs.

Brug # til at gøre det let at finde relevante billeder.

Sæt tid af til at overvåge, hvordan andre bruger jeres hashtags. Husk at anerkende de følgere, der lægger billeder op med jeres #.

Kom godt fra start

Ny på instagram? Her er en guide til at komme igang. 

Besøg KFUM-Spejdernes Instragramprofil

Få en hjemmeside til gruppen

GruppeSite er KFUM-Spejdernes webtilbud til alle spejdergrupper, der ønsker en enkel og brugervenlig hjemmesideløsning. Her kan din gruppe få en skabelon til en hjemmeside, så du kun skal tænke på indholdet – så klarer vi alt det tekniske. Det er gratis for alle grupper at få en skabelon, så du kan komme i gang med det samme.

Gruppesite er lavet i WordPress, som er nemt og brugervenligt – også selv om du aldrig har arbejdet med hjemmesider før.

Gruppens eget webhotel med rabat

Vil man mere, kan man kigge mod at få sit eget webhotel. Her får man både eget domæne fx mingruppe.dk med plads til hjemmeside og mail fx gruppeleder@mingruppe.dk.

Der findes mange udbydere af webhoteller på nettet, men KFUM-Spejderne har en rabataftale med danske simply.com (tidligere unoeuro.dk). Rabatten sparer grupper og distrikter oprettelsesgebyret, og derfor kan man komme i gang med webhotel, domæne og mail for omkring 300 kroner om året. Vil du have oplyst rabatkoden, skal du skrive til kommunikation@kfumspejderne.dk.

Læs mere

Gruppesite er KFUM-Spejdernes tilbud om en nem og enkel hjemmeside til grupper, som ikke ønsker eller har behovet for at skulle vedligeholde andet end indholdet selv. Læs mere om mulighederne på Gruppesite.dk 

Få en @kfumspejderne.dk-mailadresse

Alle medlemmer tilbydes en spejder-mailadresse på et af følgende domæner: @kfumspejderne.dk,@kfumscouts.dk eller @kfumscout.dk. Emailadressen skal som udgangspunkt være  “fornavn.efternavn@kfumspejderne.dk”. Vi kan ikke tilbyde mailadresser der er målrettet funktioner eller spejdernnavne.

Hvis du vil teste om den mailadresse du gerne vil have oprettet allerede eksisterer, så åben mail.google.com og forsøg at logge ind med den ønskede adresse. Hvis mailkontoen eksisterer i forvejen, så vil du blive bedt om, at taste adgangskode og du skal derfor ændre/rette din ønskede adresse.

Grupper tilbydes ikke en mailadresse

Det er ikke muligt at få “gruppenavn@kfumspejderne.dk”. I stedet opfordrer vi grupperne til at købe deres eget domæne, f.eks. “gruppenavn.dk” og oprette mailkonti dér. Derved kan man få “mail@gruppenavn.dk” eller “gruppeleder@gruppenavn.dk”.

Som mail-system kan man bruge G Suite (tidligere Google Apps), som gruppen kan få gratis adgang til via techsoup.dk. Man kan også læse mere på siden google.dk/nonprofits.

Presse og events

Pressemeddelelser – hvordan gør man?

En pressemeddelelse kan være en god idé, hvis gruppen vil fortælle om det gode spejderarbejde i lokalområdet.

I menuen til højre finder du en række skabeloner, som du frit kan tilpasse og sende til jeres lokale medier. Du skal bare udskifte alle de gule markeringer, så er den klar til at blive sendt ud.

Sådan sender du pressemeddelelsen

Et godt tip er at kopiere teksten fra pressemeddelelsen ind i mailen og samtidig vedhæfte den færdige pressemeddelelse som pdf – meget gerne sammen med et par gode billeder. Det øger sandsynligheden for en god placering i avisen eller på mediets hjemmeside.

Hvis du ikke selv har et godt billede eller har brug for hjælp til en pressemeddelelse, kan du kontakte KFUM-Spejdernes kommunikationsteam på kommunikation@kfumspejderne.dk.

Hvem skal pressemeddelelsen sendes til?

Start med at finde ud af, hvilken avis der bliver udgivet i jeres område. Derefter kan I enten finde mailen til redaktionen på deres hjemmeside eller i kolofonen i avisen (En rubrik med info, gerne forrest i avisen).

Har du har en god idé til en ny skabelon, som kan komme flere grupper til gavn, må du meget gerne sende den til kommunikation@kfumspejderne.dk.

Billedebanken

I billedebanken kan alle downloade og bruge billeder fra samlingen, så længe de benyttes i forbindelse med presseomtale af KFUM-Spejderne i Danmark eller i regi af spejderarbejde.

Billederne tilhører KFUM-Spejderne i Danmark og kan frit benyttes ved redaktionel omtale, så længe billederne krediteres med fotografens navn. Hvis der ikke er angivet en fotograf ved billedet, skal billederne krediteres KFUM-Spejderne. Billederne må ikke sælges eller på anden måde gives videre til tredjepart uden KFUM-Spejdernes tilladelse.

Hent fotos her

Materialer

Print-Selv

KFUM-Spejderne har et tilbud til alle grupper om at benytte gratis skabeloner til diverse tryksager, plakater og postkort.

På vores Print-Selv-Portal kan gruppen finde skabeloner til fx rekrutteringsplakater og invitation til gruppens sommerlejr. I kan også finde fotos, som er redigerede og tilpasset formaterne på facebook.

Fordelen ved skabelonerne i Print-Selv-Portalen er, at man ikke skal være kendt med større designprogrammer for at bruge dem. Man udfylder blot informationerne – eller lader den foreslåede tekst blive stående – og så har man hurtigt en flot plakat eller invitation.

Print gratis selv eller bestil tryk

Det er gratis at bruge skabelonerne og løsningen. Efter redigering kan man sende det færdige produkt som pdf til sig selv, som man kan printe. Men det er også muligt at bestille tryk hos Lasertryk direkte på portalen (til fordelagtige priser ift. deres almindelige listepriser). Hvis I vil have tingene trykt hos et andet trykkeri, kan I også gøre det.

Sådan får I adgang

Det er som udgangspunkt gruppelederen, der har adgang til print selv-portalen. Mangler I alligevel login eller har fået ny gruppeleder, kan I skrive til kommunikation@kfumspejderne.dk med oplysninger om gruppenavn og kontaktperson (privatadresse og mail).

Link til Print-Selv

Du kan komme ind på portalen via adressen: printselv.spejdernet.dk 

Vejledning

Her finder du en vejledning til print selv

Designguide og logopakke

KFUM-Spejdernes designguide er et værktøj til grupper, distrikter og projekt- og styregrupper til visuelt at holde den røde tråd i kommunikationen. Hvad enten du skal lave en flyer, plakat eller noget helt tredje.

Guiden er en beskrivelse af KFUM-Spejdernes designelementer: logo, typografi, farver, grafik, illustration, billeder mv., og vejledning samt inspiration til hvordan de benyttes. Her på siden kan du downloade designguiden samt de designelementer, du behøver for at komme godt i gang.

God fornøjelse.

Designguide

Her finder du KFUM-Spejdernes designguide. Læs fx om brug af vores logo, udgivelse af egne tryksager og vores skrifttyper.

Designelementer til download

Skabeloner

Her kan du hente skabeloner til præsentationer i power point samt brevpapir (docx).

Frivillige redaktioner

KFUM-Spejderne har flere frivillige redaktioner med spejdere, som skriver, fotograferer og koordinerer store mængder informationer til ledere og spejdere i samarbejde med KFUM-Spejdernes ansatte kommunikationskonsulent.

Kom og vær med!

Bliv en del af de frivillige redaktioner. Du behøver ikke at hav erfaring, bare du har lyst til at blive en del af et fedt fælllesskab og bidrage med dine idéer. Redaktionerne har plads til alle, og det er sjovere at blive dygtigere sammen med andre. Skriv til os, hvis du vil høre mere.

Ungeredaktionen

Grazat

Ildhu

Fotoredaktionen

Distriktsnyhedsbrevet

Kontakt

KFUM-Spejdernes kommunikationsteam på kommunikation@kfumspejderne.dk

Kommunikationspolitik

Læs retningslinjerne for KFUM-Spejdernes kommunikationsindsats i KFUM-Spejdernes kommunikationspolitik her 

Menu