Aktivitet

Eventyrløb – Hvad fatter gør…

Foto: Johny Kristensen

Eventyrløbet ‘Hvad fatter gør…’

Som indledning fortælles H.C. Andersens eventyr: Hvad fatter gør, er altid det rigtige.

Post 1:

“Ude på landet lå et gammelt bondehus med stråtag, der boede bondemanden og bondekonen”

Opgave: Tegn første vers af “Hist hvor vejen slår en bugt.”

Post 2:

“På bondehusets tag havde storken sin rede, storken kan man ikke undvære”

Opgave: Storken kommer fra Ægypten, hvor man har mange indskrifter der er svære at tyde. Kan I tyde dem?

Post 3:

“Bondekonen havde meget at gøre. Hun havde forklæde på for at skåne tøjet.”

Opgave: Der udleveres et forklæde med lapper i forkellige farver og former. Holdet må se på forklædet i ét minut. Derefter udleveres forklæde uden lapper + løse lapper. Lapperne placeres på samme måde.

Post 4:

“Fatter havde en hest, som han red til marked på. Men først måtte han have den ene hestesko slået fast.”

Opgave: Kan I hjælpe med at slå søm i? I har 10 forskellige til rådighed.

Post 5:

“Fatter byttede hesten bort for koen. Den kan vi få megen glæde af, tænkte han, for den gi’r dejlig mælk.”

Opgave: Fortæl om de ting, der bliver lavet af mælk.

Post 6:

“Da Fatter havde gået et stykke vej med koen, mødte han en mand, som trak med et får. Det var godt i stand, og fåret ville ikke savne græs på grøftekanten, tænkte Fatter og så byttede han igen.”

Opgave: Sæt fårene rigtigt sammen.

Post 7:

“Bondemanden gik videre hen ad vejen. Ved stendiget så han en mand med en stor gås under armen. Den vil Mutter blive glad for – og så byttede de.”

Opgave: Kan I også bytte. Hvert barn får udleveret papirstykker i hver sin farve. Antallet skal svare til antallet af børn på holdet. Hvor længe varer det, inden hvert barn har et stykke af hver farve.

Post 8:

“Nær ved byen stod en høne tøjret for ikke at fare vild i det mylder der var. Hønen kan selv finde føden, tænkte fatter, og så byttede han gåsen for hønen.”

Opgave: 10 høns er ophængt i en snor eller i et træ – 2 af dem er syge. Holdet må se på hønsene, mens det synger “hønsefødder og gulerødder”. Derefter udleveres en kuvert med spørgsmål. Kuverten må først åbnes, når holdet har gået 100 skridt. Svarene afleveres på næste post.

Post 9:

“Da Fatter kom ind i krostuen, var der mange fremmede – hestehandlere, studehandlere og to englændere, der var så rige, at deres lommer revnede af guldpenge.”

Opgave: Der udleveres en pose med mønter i. Børnene skal – ved at føle uden på posen – angive, hvor mange penge der er i den.

Lavet af
Bitten Eskerod Dige
Tid
60 – 120 min
Deltagere
3
36
Udviklingsområder
Selvstændigt
Intellektuelt
Socialt
Mærker

Flere aktiviteter

Menu