Hvad er opgaven?
Kort fortalt, så handler det om at have alle medlemmer rigtigt registreret og sikre, at de har betalt kontingent.
Herunder er en række konkrete eksempler på “hvad der skal være styr på”:
- Er alle nuværende medlemmer meldt ind? Er de tilknyttet den rigtige enhed?
Gå til Medlemmer > Medlemmer > Medlemmer - Tryk ind på navnet øverst på listen. > Gå til fanen “Medlemskaber”. Hvis vedkommende er medlem af gruppen, så tjek, at vedkommende har en indmeldelsesdato og ikke en udmeldelsesdato. Hvis vedkommende ikke er medlem af gruppen, så tjek, at vedkommende enten ikke har et medlemskab eller at der er en slutdato for medlemskabet.
- Gå til fanen “Funktioner”. Tjek, at vedkommende har de rigtige funktioner. Læs mere om at starte og slutte funktioner i Tips & Tricks nr. 13.
- Gå til fanen “Pårørende”. Hvis vedkommende er et barn, så tjek, at der er noteret minimum en pårørende med en e-mailadresse. Du kan læse mere om at rydde op i pårørende i Tips & Tricks nr. 11.
Du kan gå videre til den næste på listen ved at trykke på pilene i øverste højre hjørne. Mangler et medlem på listen, så gør følgende:
- Er det en genindmeldelse eller mener du, at medlemmet burde være i systemet? Så brug Tips & tricks nr. 19 til at finde medlemmet frem.
- Er det et helt nyt medlem, så må du enten bede medlemmet/forældre om at benytte den online indmeldelse eller selv taste medlemmets oplysninger. Se mere i Tips & tricks nr. 37/38.
- Er der for mange medlemmer på listen, så brug Tips & Tricks nr. 7 til at melde ud og få styr på kontingentet.
Er der styr på bestyrelsen?
Brug Tips & Tricks nr. 3 til at rydde op i nye og gamle bestyrelsesmedlemmer.
Er der styr på lederne?
Brug Tips & tricks nr. 4 til at rydde op i lederfunktioner. Tjek samtidig, om der er styr på børneattesterne for alle ledere og frivillige.
Har alle betalt kontingent?
Hos KFUM-Spejderne bidrager alle til det forpligtende fællesskab blandt andet ved, at alle betaler minimum 75 kr. om året i kontingent. Tjek op på, om alle medlemmer og ledere har fået betalt indtil nu.
Bruger I Medlemsservice til kontingentet så læs Tips & tricks nr. 63 for at se, hvordan du finder overblikket og får de sidste i mål med betalingerne.
Hvorfor skal der være styr på data?
Det er vigtigt at have styr på sine medlemsdata af mange grunde. Vi har pligt til at opbevare personers oplysninger korrekt – og der er også penge at hente både for gruppen og korpset.
- I skal bruge medlemstal og -oplysninger til at søge kommunetilskud.
- Gruppens medlemmer er dækket af både ulykkes- og ansvarsforsikring.
- I kan få glæde af arrangements- og kontingentmodul, hvor forældrene selv kan logge ind og betale.
- Medlemsbladene Ildhu og Grazat udsendes på baggrund af medlemstal og adresser i Medlemsservice.
- Tilmeldinger til nationale arrangementer og kurser kræver adgang til Medlemsservice.
- Korpsafgift beregnes ud fra medlemstallet.
- Korpset kan søge driftstilskud fra DUF baseret på antal bekræftede medlemmer.
- Og det er antal bekræftede medlemmer, der afgør, om gruppen har en eller to stemmer til landsmøde.
Hvorfor skal alle betale kontingent til gruppen?
- Det er en måde at få finansieret det lokale spejderarbejde
- Det er måden, vi bekræfter vores medlemskab
- Det er grundlag for tilskud fra kommunen til gruppen og for driftstilskuddet til korpset.
Hvorfor skal vi betale korpskontingent?
Her er blot nogle af de ting, der finansieres via korpskontingentet:
- Gruppens adgang til spejdertrykken.dk
- Gruppens adgang til billigere hytte- og løsøreforsikring med inkluderet bestyrelsesansvar, netbank, cyberløsøre overalt i Europa samt transport inkluderet.
- Gruppens adgang til gruppesite.dk.
- Gruppens adgang til hjælp fra udviklingskonsulenter og andre ansatte.
- Kurser og nationale arrangementer.
- Udvikling af nye aktiviteter regionalt og nationalt.
- Nyhedsbreve og magasiner.
- Drift af administrationens mange opgaver.