Den gode historie: Påske, pizza og Pompeji

I påsken tog Sara, og 13 andre spejdere med Spejder-Rejser til Italiens historiske hovedstæder; Rom og Napoli. Læs hendes rejsefortælling fra turen her.

Den 1. april kl. 6 stod 12 spejdere klar på Kolding station til en uge i det sydlige Italien. Inden den lange tur ned igennem Europa, skulle der først udveksles navne og uddeles fællesgrej. For nogen var det første gang, de skulle med Spejder-Rejser på tur, for andre var det sjette gang, de skulle ud og udforske verden med andre spejdere. Efter et hurtigt pit-stop i Hamborg og München, boardede vi nattoget mod Italien. Næste morgen vågende vi op til den smukkeste solopgang over den norditalienske by Bologna, hvor der blev tid til at udforske omgivelserne omkring stationen, inden vi skulle med et lokal tog mod Rom.

Paven velsignede palmeblade

Efter vi havde afleveret vores store tasker på vores hostel for de næste to nætter, skulle vi ud og udforske den romerske hovedstad inden frokost. Her så vi blandt andet det udvendige af Colosseum og de omkringliggende ruiner. Efter frokost besøgte vi Vatikanstaten, hvor folk kom gående med palmeblade, som de havde fået velsignet af paven til morgens palmesøndagsmesse. Efter at have stået i kø i halvanden time under den palmesøndage sol, kom vi ind i katolikkens helligste tempel – St. Peterskirken. Her beundrede vi de smukke kupler akkompagneret af kirkenskorets smukke stemmer. I kirken stødte vi også ind i nogle romerske spejdere, som havde været på vandretur udenfor Rom, og på deres hjemtur havde besøgt kirken. Dagen sluttede selvfølgelig af med pizza.

Mandag var den helt store opdagelsesdag. Vi startede morgenen med at få en liste over ting, vi skulle se og gøre i Rom i patruljer inden middag. En af tingene på listen var at kaste en mønt over højre skulder i Trevi-fontænen, som betyder at man er sikker på at vende tilbage til Rom. Efter frokost besøgte vi det ikoniske Colosseum, som tidligere havde været hjem for gladiatorkampe. Efter besøget i den enorme arena, mødte vi tilfældigt nogen tyske spejdere, som også var taget til Rom på påsketur. Herefter besøgte vi Palatinerhøjen, et ruinområde som tidligere har været hjem for Romerske kejsere. Efter en dag i de gamle ruiner, gik jagten ind på at finde den bedste gelato i byen.

I pizzaskole

Tirsdag morgen gik med at se det sidste af Rom samt prøve Roms bedste tiramisu. Vi besøgte bl.a. Sant’ Ignazio di Loyola kirken, som er kendt fra sociale medier for sit 3D kuppelloft. Efter middag tog vi toget mod Pompeji, hvor vi boede på en campingplads i tre dage.

Onsdag skulle vi have de gode vandrestøvler på, for vi skulle nemlig ud og vandre ‘path of gods’ langs amalfikysten. Vi startede i byen Pianillo, hvor der var tid til en hurtig kop kaffe inden turen. Fra stien kunne vi nyde den flotte udsigt til middelhavet og de små landsbyer, der snoede sig langs kysten. I løbet af vandreturen blev der mulighed for at smage på ‘Biscotto alla arerena’ fra den lokale cafe, samt den lokale amalfikyst-lemonade. Efter 5 1/2 landede vi i kystbyen Postiano, lidt våde fra regnvejret vi havde mødt på vores tur.

Om aften havde vi pizzaklasse med campingpladsens pizzamager. Her skulle vi lære, hvordan man ruller en pizzadej ud rigtig – det gik bedre for nogle end andre. Da alle havde rullet deres dej ud, blev de fyldt med hjemmelavet tomatsovs og mozzarellaost, og puttet i den over 50 gamle pizzaovn, som ejeren havde været med til at bygge sammen med sin far. Efter de hjemmelavet pizzaer, var det tid til at mødes med en af de lokale spejdergrupper. Vi mødes med dem på byens torv, hvor vi lavede en hurtig introduktion, inden vi fulgtes hen til de lokale mødested for områdes unge, som nogle af spejderne er med til at drive. Her startede vi med en lille præsentation af opbygningen af spejderkorpsene i Danmark, samt snakkede om forskellene og lighederne mellem KFUM-Spejderne og DDS. Efter præsentationen var det tid til sanglege, hvor vi stod blandet danske og italienske spejdere. Herefter var der tid til at snakke med hinanden, hvor der bl.a blev snakket om uniformsforskellene mellem Italiens stramme uniformsregiment og Danmarks mere afslappet . Den italienske uniform består af en par lange knæsokker, shorts med et læderbælte, en langærmet lyseblå skjorte som skal være pænt stoppet ned i shorts’ne samt et gul og rødt tørklæde. Efter et par timers hyggesnak blev det tid til at sige farvel. Vi sluttede af med et brøl som italienerne bruger til at bryde cirklen.

Gladiatorkamp og lejrbål

Torsdag blev brugt på at udforske de kendte Pompeji-ruiner. Fra ruinerne kunne vi se Vulkanen Vesuvio, som i 79 e.v.t havde havde begravet Pompeji og omkringliggende byer i aske. Efter besøget i Pompeji, var der dømt spejdergladiatorkamp, hvor der blev dystet i katagorier som snørrebåndsspisning, tingfinder og tommelfingerkamp. Om aften blev der holdt lejrbål med sang og dans.

Næste morgen drog vi til Napoli de næste 24 timer, inden turen igen gik til Danmark. Da vi ankom i Napoli, blev vi modtaget af lyden vespa’er og gader farvet i blå af banner og flag. Det meste af dagen gik med at opleve byens gamle og smukke gader og lækre madoplevelser. Lørdag formiddag blev brugt på at se det sidste af Napoli, samt købe souvenirs med hjem, inden vi skulle med tog hjemad mod Danmark.

Da vi søndag aften ramte Kolding igen, var det med en sørgmodig følelse. Hvem ville have gættet, at de ukendte mennesker man mødte samme sted for en uge siden, ville føles som venner man havde haft i flere år nu. Efter en krammerunde, tog vi hvert til sit dog med følelsen af, at vi nok ville se hinanden igen.

Vil du også afsted?

Hvis du er 17+ , kan du komme til Albanien i efterårsferien, og opleve den smukke baltiske natur og kultur.