Tro, håb og historier under Mærke-luppen

Hvad siger Paletten om mærket: Se her

I denne udgave af Mærke-luppen er det mærket “Tro, håb og historier”, som sættes under lup. Efter Palettens opdeling henvender mærket “Tro, håb og historier” sig primært til ulvene, der er i aldersgruppen 8-10 år. Det er også denne aldersgruppe, som aktivitetsforslagene er udarbejdet til. Tro, håb og historier er imidlertid et mærke, som også kan give mening for andre aldersgrupper. Så tilpasser du bare selv.

Vi har opbygget materialet sådan, at du først vil møde en mærkeguide, der fungerer som rammen om mærket. Mærkeguiden er inddelt i tre trin:

(1) Når mærket møder spejderne

(2) Mærkets elementer

(3) Del med andre

Herefter vil du i Aktivitetsguiden kunne finde aktiviteter, du kan bruge med ulvene.  

Følger du materialet fra start til slut, og har ulven aktivt arbejdet med og gjort fremskridt inden for mærkets mål, så er mærket taget.

God fornøjelse med “Tro, håb og historier”!

 

Kom godt i gang

Du vil nu få en masse spændende information og tankevækkende overvejelser omkring mærket “Tro, håb og historier”. Forhåbentlig vil det give dig blod på tanden til, at I vil tage dette mærke som det næste i din spejdergruppe.

Det store spørgsmål nu kan umiddelbart være, hvordan du får forvandlet det, der på papiret lyder kanon spændende, til et rigtig godt og lærerigt spejdermøde?

Mærke-luppen vil klart opfordre dig til at give dig i kast med nogle af de planlægningsværktøjer, som Paletten giver mulighed for. Spejderarbejdet skal give mening, og derfor er det vigtigt, at man finder de værktøjer, som virker for en selv.

Er du endnu ikke helt bekendt og tryg med Paletten og dens mange værktøjer, eller synes du, det er svært at komme i gang? Hvis ja, så frygt ej. Der er hjælp at hente, for Spejdernets Aktivitetsdatabase er nemlig propfuld af fede aktiviteter. Besøg siden på Aktivitetsdatabasen

 

Mærkeguide

K’et er en helt naturlig del af KFUM-spejderarbejdet. Imidlertid oplever nogen det som svært at få integreret K’et på en god måde i det daglige spejderarbejde. Arbejdet med Tro, håb og historier er en god måde at få introduceret spejderne til kirken og bibelhistorier. Og det er også godt spejderarbejde, hvor ulvene får lov til at arbejde både kreativt og intellektuelt. Det er også et mærke, der egner sig godt til de mørke vinteraftener, fx. et december forløb.

Trin 1: Når mærket møder spejderne  

Varighed: Ca. 10 minutter

For at introducere ulvene til mærket tager du som leder en snak med spejderne om mærkets mål (se faktaboks: “Beskrivelse til spejderne”). Snakken kan fint tage udgangspunkt i, om spejderne kender nogen gode historier fra Bibelen, og om hvordan man kan fortælle historier: fortælling ved lejrbålet, skuespil, billeder, tegneserier eller på andre måder. Prøv at lave et mindmap over de forskellige fortællemåder samt hvilke fordele og ulemper der er ved dem hver især.

Trin 2: Mærkets elementer

Mærket er opdelt i to dele:

  • En indholdsmæssig del, hvor ulvene skal lære forskellige bibelhistorier at kende.

    • En oplagt ide er at besøge jeres lokale kirke og få præsten til at fortælle nogle af de gode historier. I kan også tage udgangspunkt i en god børnebibel eller samling af bibelhistorier, fx. Sigurd fortæller bibelhistorier eller en anden udgave, der har et godt sprog.

  • En kreativ del, hvor ulvene skal omsætte historierne til et kreativt produkt.

Nedenfor under aktiviteter er der konkrete forslag til, hvordan I kan arbejde med historierne.

Trin 3: Del med andre

Varighed: Ca. 10 minutter

Når ulvene arbejder kreativt er det en rigtig god ide at få publikum på. Så I kunne invitere forældre til juleafslutning, hvor der er skuespil. Eller I kan lave en fernisering, hvor I viser jeres billeder og tegneserier. Under alle omstændigheder er det rigtig godt, at de ting ulvene har gjort sig umage med også bliver vist. I kan tagge os på Instagram og andre medier med #Mærkeluppen #voresbidrag #Virykkerverden osv.

Du kan som leder også melde dine aktiviteter ind på spejdernet, så de kan komme i aktivitetsdatabasen til hjælp for andre, eller skrive til os på arbejdsprogram@kfumspejderne.dk.

 

Aktivitetsguide:

Aktivitet 1: På opdagelse i kirkens billeder

Der er mange billeder i danske kirker - fra kalkmalerier til altertavler til malerier og glaskunst. Billederne fortæller næsten altid bibelhistorier. Kan I se/finde ud af, hvad det er for historier, der bliver fortalt i jeres kirke?  

Aktivitet 2: Film fra bibelhistorien

Lav en film, der fortæller en bibelhistorie - enten direkte som den står eller oversat til nutiden.

Aktivitet 3: Teatersport

Der skal bruges tre personer; de to af dem skal udenfor døren, væk fra lejrbålet eller hvor legen nu foregår, og den sidste bliver sammen med de resterende deltagere.

Publikum bestemmer et erhverv, et sted og et mordvåben, som personen der bliver ved publikum skal mime, når den ene af de personer som var gået væk, kommer tilbage igen.

Når person der er kommet ind tror, han har gættet det, klapper han person der mimer i hånden. Mimeren sætter sig så ned, og nu skal den person der lige har gættet, selv mime de samme ting, til den sidste person som også gik væk i starten.

Når den sidste person tror, han har gættet det, klapper han nr. 2 i hånden, og han eller hun sætter sig ned. Til sidst fortæller den sidste person som har gættet, publikum, hvad han/hun tror der blev mimet.

Aktivitet 4: Maleri

Vælg en bibelhistorie, som I har lyst til at arbejde med.

Lav eller flere tegninger, der fortæller historien. Forstør billedet, så det kan blive til et maleri, der kan bruges som altertavle i kirken eller når I laver en andagt på sommerlejren.

Aktivitet 5: Dukketeater

Spejderne starter mødet med at lave dukker og figurer ud af hvad der er tilgengængeligt i spejderhytten. Det kan være af grøntsager, hvad man kan finde i naturen eller de kan snittes af træ. Dernæst kan de bruges til at opføre en historie fra biblen, eller en show sketch.

Aktivitet 6: Skulpturer

Nu skal der pioneres! Byg noget som kan bruges ved en friluftsgudstjeneste, fx skulptur, alterbord eller klokketårn.

Det er også muligt at pionere andre kristne elementer, fx en kirke i minipionering.

Aktivitet 7: Bag en bibelhistorie

Ulvene skal bage brød, der er formet efter en bibelhistorie. Kan de andre bander gætte, hvilke historier, der er bagt, når brødet kommer ud af ovnen?

Aktivitet 8: Den gode historie

Det at fortælle en historie godt er noget, man kan øve sig på. Vi kender alle sammen virkelig gode historiefortællere og også nogen, hvor publikummet hurtigt mister interessen. Lad børnene vælge en bibelhistorie, som de øver sig på at fortælle på max 5 minutter - først for sig selv og så når I sidder rundt om bålet.

Se mere på spejdernet.dk/aktiviteter

Tro, håb og historier

Faktaboks:

Beskrivelse til spejderne

Vi skal dykke ned i bibelhistorierne, og vi skal finde ud af, hvad de handler om, og hvad de egentlig betyder. Vi skal finde ud af, hvordan de gamle historier ville være, hvis de blev skrevet i dag, fx hvordan ville historien om den barmhjertige samaritaner være, hvis det skete i dag?