Foto: Andreas Larsen
10-02-2016
Den 5. – 8. februar var 5 spejdere taget til Island, indbudt af de islandske spejdere, for at give deres input til planlægning af Moot 2017, som afholdes på Island.

I Island til Nordic Input

Vi ankom til Reykjavik fredag omkring middag og gik ned i byen for at finde noget at spise. Her fik vi smagt på forskellige specialiteter fra området. Efter frokosten gik turen rundt i byen, som også kommer til at danne grundlag for nogle af de aktiviteter som foregår på Moot 2017. Efter at have gået rundt i et par timer blev vi afhentet i bus sammen med de andre deltagere og kørt til Úlfljótsvatn, som er det spejdercenter der kommer til at fungere som base for lejren i 2017. Ved ankomst blev vi indlogeret og fik en hurtig aftensmad, før vi gik i gang med første oplæg, som var en introduktion af lejren i grove træk.

Lørdag morgen startede vi med morgenmad, før vi gik i gang med det vi var indbudt for – at give vores input på planlægningen af lejren. Her kunne man eksempelvis vælge mellem en session med logistikholdet, omkring hvordan de kunne sikre sig at de var klar på at bære opgaven med at sørge for materiel til de ca. 5000 deltagere de regner med at få på lejren.

Efter frokost lørdag tog vi på en mindre udflugt. Målet for udflugten var toppen af et bjerg, som ligger klods op af spejdercentret, hvilket gave os et godt overblik over det område som lejren kommer til at bruge. Derudover var det lækkert at få lidt frisk luft, efter at have brugt hele formiddagen med planlægning, samtidig med eftermiddagen skulle bruges på det samme.

Da vi var færdige med eftermiddagens sessions, var vi blevet indbudt til ”Bryllup” for at komme hinanden ved og lære hinanden at kende på tværs af lande og korps. Som afslutning på brylluppet var vi udenfor og oplevede her et naturfænomen som Island er kendt for, nemlig nordlys. Det var et enormt flot syn og en enestående oplevelse at se nordlyset.

Søndag morgen stod vi igen op til sessions hvor vi fortsat kunne komme med input på lejrplanlægningen, inden vi til frokost satte os ind i en bus fordi vi skulle på tur. Turen gik rundt til ”The Golden Circle” som er nogle af de områder deltagerne på Moot også får mulighed for at se. Her kørte vi forbi Þingvellir (Thingvellir på dansk), som er islændingenes oprindelige nationalforsamling, Gullfoss, som er et stort vandfald og Geysir, som er det område hvor betegnelsen ”Geyser” stammer fra. På vej tilbage til spejdercenteret kørte vi forbi en svimmingpool, som er opvarmet med naturligt varmt vand. Det er muligt, fordi Island har høj vulkansk aktivitet, hvilket gør der er en del varme kilder rundt om i landet.

Tilbage på centeret fik vi lov til at prøve en af de aktiviteter, der vil blive udbudt under lejren i 2017. Det var en islandsk tradition, hvor man laver mønstre i tynde brød, som man friturersteger og spiser med smør og røget lam. Islændingene laver det normalt sammen med deres familier på samme måde som nogle danske familier laver konfekt eller juledekorationer sammen.

Mandag morgen gik turen atter mod Reykjavik hvor vi havde en halv dag, inden vi skulle med en bus til lufthavnen og retur til Danmark.

Mere om MOOT

Den 15. World Scout Moot bliver afholdt d. 25. juli – 2. august 2017 på Island.
Aldersgrænsen for deltagere er 18-25 år, man kan dog deltage som IST hvis man er 26+.